Terveisiä joogasta. Tai siis Yogasta. Tarkemmin sanottuna SATS Yoga 1 -lisenssitunnilta, joka on turvallinen vaihtoehto kaikille liikkujille taaten onnistumisia ja liikuttavia elämyksiä (mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan). Body & mind -tunti, jolla et tarvitse aikaisempaa kokemusta yogasta. Vaikeako se on kirjoittaa että JOOGA kun Suomessa ollaan. Mä vaan ihmettelen.

6312_jooga_juttu.jpg


Asiaan. Mä en ole aikaisemmin joogannut. Tai siis opiskelupaikalla Jyväskylässä kävi sellainen mukava pariskunta pitämässä puolentoista tunnin hathajoogasessioita ja se oli tosi kivaa. Mun yksi hyvä ystäväni on ihan oikea joogi, siis sellaisessa joogakoulussa opiskellut vuosia ja nyt joogaa aamuisin keskenään. Yksi työkaveri puolestaan on tällaisen kuntokeskusvoimajoogan puolestapuhuja, niidenkin maikka taitaa tosin olla jonkinsortin guru. Tää tänpäiväinen vetäjä oli ihan tavallinen kuntokeskusjumppaohjaaja (4-osainen yhdyssana, mahtavaa!), mutta mun mielestä tosi hyvä sellainen.

(Lähdin tunnille alaselkä kipeänä ja palasin toimivin selin mutta p*skoin niskoin, vasurilla on vissiin jokin venähdys. Ei auttanut ainakaan vielä Voltaren, toivottavasti tämä tästä.)

Tunti aloitettiin parilla Aurinkotervehdyksellä variaatioineen, siitä siirryttiin tekemään Soturi-nimistä asanaa, siitä jotain istuen tehtäviä juttuja ja venytyksiä ja lopulta rentouduttiin. Mun selkävaivojen takia rentoutus ei tosin yhtään rentouttanut, en pysty makaamaan kovalla alustalla pitkiä aikoja selällään silloin kun tuo on akuutti, mutta muuten treeni oli tosi kiva. Alun jutut, ne aurinkotervehdykset oli aika rankkoja, mutta mä väittäisin että raskauden, synnytyksen ja Iisuksen ensikuukausien jäljiltä mä olen paremmassa kondiksessa kuin silloin, kun viimeksi aloitin treenaamisen lähes nollista (eipä siitäkään niin järin kauaa ole...). Odottaessa mä kävin jumpissa jonnekin viikolle 25+ asti, sen jälkeen lopetin ihan siksi, että närästys kävi niin pahaksi. En viitsinyt oksentaa Motivus Adlonin lattialle, ihan kohteliaisuussyistä.

Yhtä kaikki oli siis mukavaa. Menen toistekin, tosin autolla. Body & Mind -tunnin virkistävä vaikutus vähän kärsi, kun bussia piti odottaa parikymmentä minuuttia kaatosateessa ja kotiin päästyä havaita, että vaunut on vedenpaisumuksen vallassa. Onneksi kopasta sai kaikki kangasosat sisälle kuivumaan.

(Välihuomio: tuttu viihdetoimittaja esiintyy aika ei-edukseen juur nyt Ylen Kakkoselta tulevassa Kotiteollisuus / Rai rai -dokkarissa. Telakalla olevan työminäni mielestä se on just tuommonen. Rasittava, jos saa sanoa. Tosin tätä en sitten koskaan sanonut, ainakaan näin puolijulkisesti.)

Vauvamuskari alkaa huomenna. Lataudun siihen katsomalla jo mainittua Kotiteollisuus-dokumenttia, kohta pitäisi mennä nukkumaankin.