Tosiaan ajoissa on oltu hereillä. Meillä nukuttiin viime yönä yhteensä ehkä kuutisen tuntia (jos lasketaan sekä mun että Mn yöunet yhteen, that is). Oma sänky on hyvä, mutta tosiaan jokin kulttuurishokki taisi iskeä molemmilla. Mulla tosin on yöt yhtä merdeä muutenkin, koko loman ajan olen öisin kieriskellessäni mm. järjestänyt ristiäisiä (heikolla menestyksellä), pakannut sairaalakassia (mitä en todellisuudessa ole ehtinyt edes vielä ajatella, mitähän helkkaria sinne Kättärille pitää oikeesti ottaa mukaan?) ja tehnyt muutenkin niitä ziljaardeja tekemättömiä töitä. Älyttömin yöunien sijaistoiminto viime viikolla oli synnytyspoppien miettiminen. M on luvannut hanskata koko homman, mutta mä löysin itseni pohtimasta kuumeisesti, mitä kivaa CDONista pitäis tilata että ehtis siihen laskettuun mennessä tulla... 

* * *

Otsikkoon. Mä olen tosiaan noussut tänään ennen seittemää lähinnä em. syistä, mutta mitään, niin MITÄÄN en ole saanut aikaiseksi. Oon surffannut tässä ja nukkunut päiväunia, ruokakaupassa saa M käydä tullessaan (sillä on auto, matkaa lähikseen ei ole juur mitään, mutta mä en JAKSA lähteä ihmisten ilmoille...) eikä yhtäkään laukkua ole vielä purettu. Pyykkikasa on koskematon. Vatsa sekaisin, lääkkeeksi vedän eilistä pizzaa (voikohan lastensuojelun saada niskaansa tällaisesta? Ei kai...).

Äiti soitteli, se tekee käsityö-asioita innolla ja tsekkasi multa pinnasängyn mittoja. Löydettiin mökkipaikkakunnalta nastat kankaat, tosi yksinkertainen siniharmaa-valkoinen raitakuosi mistä tulee pehmikkeet sänkyyn (mulla on jokin vakava pulma yleisesti hyvinkin siedettyjen ns. lastenkankaiden kanssa, niistä saa usein päänsärkyä...), lisäksi äitee ompelee parit lakanat tykötarpeineen. Mulla on vähän huono omatunto siitä, ettei murmeloiselle ole ainakaan näillä näkymin tulossa mitään varsinaista oman äitinsä vääntämää käsityötä ainakaan elämän alkuviikoilleen, mutta kun kerta kumpikin isoäiti a) hallitsee käsityöhommat ihan suvereenisti ja b) on erikseen pyytänyt saavansa värkätä jotain, niin mä en näe järkeä oman pinnani polttamisessa.

Muutenkin mä olen tosi huono varsinaisesti touhuamaan mitään. Syytän siitä armasta aviomiestäni, joka toppuutteli mua koko alkuraskauden sillä seurauksella, että nyt kun pitäis kaikkea tehdäkin, niin minen vaan jaksa ja aattelen että onhan tässä aikaa. Ja siinä ehkä onkin mun helmasyntini: vähitellen voisi ehkä alkaa tajuta, että se viis-kuus viikkoa heilahtaa äärettömän nopeasti (pessimismistäni sen lapsen syntymisen suhteen huolimatta haluaisin kaiken edes suurinpiirtein valmiiksi laskettuun päivään mennessä...) ja vaikka tässä nyt kaikki onkin mennyt tosi hyvin, niin sitä huomisen kuntoa kun ei voi oikein ennustaa, tänäänkin puolet päivästä on tosiaan mennyt soffalla uinuessa ja puolet (sori, eritejuttuja) wc:ssä, varmaan tosta pizzaruokavaliosta johtuen ei oikein vatsa toimi niinkö pitäisi. Yäk.

* * *

Huomenaamulla mennään neuvolaan. Siellä on sijainen, mutta muutama juttu pitää ihan erikseen kysyä, tässä siis ihan yleiseen jakeluun (kaikkiahan saletisti kiinnostaa?!) muutama selvitämätön asia:

  • Mitä tapahtuu kolmannella lääkärikäynnillä? Onko tarkoitus tsekata lapsen kokoa suhteessa äiteen kokoon vai tsekataanko vain ne alakerran näkymät? Jos mitään ei tarkisteta, niin luotetaanko vain siihen että junior mahtuu maailmaan ilman ihmeempiä kommervenkkejä?
  • Miten päin Lapsitähti majailee? Ed. nlakäynnillä täti totesi, että lapsi on sivuttain mutta ei osaa sanoa yhtään tarkemmin että miten...
  • Onko raudansyönti vielä relevanttia?
  • Valmennusten ajankohta ja sisältö kans (tän oma täti käski muistaa tarkistaa...)
  • Miksi vatsasta kuuluu selviä naksahduksia? Hikka on eri juttu, mutta meidän lapsi on äänistä päätellen aika nyrjähtänyt kaveri jo syntyissään...
  • JOS kävis niin että tuo tuolta haluaisi maailmaan jo nyt, niin mistä tietää että pitää mennä? Siis synnärille?  Mitä omaa kamaa sinne pitää ottaa mukaan?
  • MUUTEN pitää muistaa varata se tutustumiskäynnin aika!!

* * *

Jahah. Kello tulee puolen neljän jo. Taidan sen kunniaksi ottaa vielä pikku levot ja käydä sen jälkeen kämpän kimppuun. Lenkillä vois käydä vasta illalla, tuolla näyttää olevan aika lämmin ja unikin vois tulla iltakävelyn jälkeen paremmin.